Duidelijke taal. Echt contact.

Emmy Blaakman is POH GGZ in Wantveld. Begin 2018 werd zij geïnspireerd door een workshop over laaggeletterdheid en lage gezondheidsvaardigheden. Haar enthousiasme over dit onderwerp deelde zij met haar collega’s en bleek zo aanstekelijk dat er besloten werd om een project rond laaggeletterdheid te starten bij Rijncoepel.

Praktijkondersteuner GGZ Emmy Blaakman

Wat raakte zo?

Emmy: “Als POH GGZ, als zorgverlener, wil je echt contact maken met je patiënten. Zo dat er ruimte ontstaat voor verandering. Vaak zie je het in iemands blik dat het kwartje valt. Prachtig vind ik dat. Meestal lukt mij dit wel, maar soms ook niet. En het hield mij al een tijdje bezig waar dat nou aan lag. Ik kon mijn vinger er niet opleggen. Bij deze workshop had ik mijn eigen ‘aha’ momentje:. Stel dat het hier aan ligt! Dat ik mensen niet op hun niveau aanspreek? Hoe geweldig zou het zijn, als ik dit kan overbruggen?

Eenderde heeft lage gezondheidsvaardigheden

Over laaggeletterdheid en lage gezondheidsvaardigheden had ik eerder niet echt nagedacht. Ik wist ook niet dat dit bij zoveel mensen een rol speelt. 36%, ook in Noordwijk! En echt niet alleen in achterstandswijken. Het gaat niet om analfabeten. Het gaat over mensen die kunnen lezen en schrijven, alleen niet op het niveau waar wij ze op aanspreken. Over mensen die onze taal -nog- niet machtig zijn. Over ouderen en mensen met een niet aangeboren hersenafwijking; zij verliezen dit soort vaardigheden vaak ook weer. Kortom er ging een wereld voor mij open en ik zag direct de mogelijkheden.

Vast beraden

Ik ben me er nu van bewust en dat is de eerste stap. Ik probeer de inzichten die ik heb gekregen tijdens mijn consulten te gebruiken. Dat lukt me soms prima en soms ook niet. Dan vergeet ik het. Zo’n gedragsverandering vraagt echt tijd en vastberadenheid. Maar ik vind het zeker de moeite waard.”