Motivational Interviewing. Een slim idee.

Motivational Interviewing is een gespreksstijl waarin zorgverleners samen met hun patiënt op zoek gaan naar haar of zijn motivatie. Die motivatie kan nogal variëren. Gezonder worden motiveert lang niet iedereen. En zo kan het gebeuren dat de uitkomst van een behandeling minder goed is dan mogelijk. Zo’n impasse kost vaak veel energie. Motivational Interviewing biedt in zo’n geval een oplossing. In de spreekkamer, maar natuurlijk ook daar buiten.

Van theorie naar praktijk

Binnen Rijncoepel krijgen alle zorgverleners de training Motivational Interviewing aangeboden. De geleerde gesprekstechnieken vragen echter om herhaling en oefening. Een jaarlijkse opfriscursus is een optie, maar de werkgroep bedacht iets beters: twee interactieve themalunches en multidisciplinaire intervisie. Locatiecoördinator Zorg en projectleider Marianne de Haas: “Met de intervisie slaan we eigenlijk twee vliegen in één klap. We koppelen de theorie van Motivational Interviewing aan een voor de groep relevante casuïstiek. Een psycholoog of praktijkondersteuner GGZ die de theoretische kennis net wat meer paraat heeft, begeleidt dit en vertaalt de theorie naar de praktijk.”

‘Wauw … ik heb zoveel geleerd van mijn collega’s!’

Boeiende intervisies

Er waren twee multidisciplinaire groepen van 8-10 personen. Een groep met assistentes en een groep met zorgprofessionals. De groepen waren iets groter dan verwacht, maar nog steeds geschikt voor een intervisie. Marianne de Haas: “De intervisies zijn veel beter uitgepakt dan ik me van te voren had voorgesteld. Mensen waren zo enthousiast over deze vorm, dat ze ook de tweede sessie wilden meedoen. Sommigen wilden zelfs nog een derde sessie om verder te oefenen met rollenspelen en video-opnames.”

Meer over het project Inbedden Motivational Interviewing